Laevad

Naissaare kaluripaat Lilian

Naissaare kaluripaat Lilian
Kaluripaat on ehitatud endise naissaarlase, Herbert Rudolf Lutheri (1907-1981) poolt 1954. aastal.

 

Pikkus – 7,8 m. 

Laius – 2,7 m.

Süvis – 0,5 m.

Mootori võimsus 14 hj.

Herbert Rudolf Luther (1907-1981) oli sunnitud kodusaarelt põgenema 1944.
aasta veebruaris üle mere Rootsi, kus ta jätkas kaluri ja paadiehitaja
elukutset.

Antud paadimudel oli välja kujunenud Naissaarel juba pärast esimest
ilmasõda ja selle paadi head merekindlad omadused aitasid antud paaditüübil
edasi „elada“ – st. et selliseid ehitati Roslageni rannikul ja kasutati
aktiivselt kuni 1990. aastateni. Tänaseks on erinevate eestirootslastest
meistriten poolt valmistatud paate mõned üksikud järgi jäänud. Paat on valmistatud
peamiselt männipuidust, klinkertehnoloogias ja kontkaartega. Omapärane ja ainulaadne on kiilu ja ahtertäävi ühendamise moodus, mis sai
renoveerimistööde käigus täies mahus säilitatud. Vöörist kuni kesklaevani on ta teki ja kajutiga kaetud. Kesklaevast ahtrini on suur, avatud lastiruum. Mootor asub paadi keskel ja on suures osas kajutisse mahutatud, et ta ilmastiku eest kaitstud oleks ja et paadijuhil oleks igal ajahetkel mootori tööl ja näidikutel (mootori temperatuur, õlirõhk) silm peal hoida. Paadi juhtimine toimub kajutist rooliratta ja vaiersüsteemi abil. Selle süsteemi tõrkumisel on paati võimalik juhtida ka roolipinni abil.

Paadi taastamise käigus on vahetatud mädaniku
poolt nõrgestatud konstruktsioonilised detailid: kiil ja kaarte alumised osad.
Lisaks veel 5 mõlema parda alumist lauda, millel olid pikad kuivamise lõhed
sees. Paadi veepealse osa lõhenenud lauad on freesitud ja liistud sisse
liimitud.